حومه رفسنجان

آمریکا به سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو فشار می‌آورد

به گفته ماریا زاخارووا واشنگتن با وادار کردن فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو، دست مسکو را برای اقدام آزاد کرده است. چرا که این دو کشور تا قبل از این اعلام بی‌طرفی کرده بودند. او گفت آمریکا کشورهایی را که دهه‌ها با عدم پیوستن به بلوک‌های نظامی سیاست بی‌طرفی را دنبال کرده‌اند مجبور به تغییر جهت و مسیر استراتژیک خود می‌کند. وزارت امور خارجه روسیه امروز در بیانیه ای به پیامد‌های چنین اقدامی اشاره و تاکید کرد: ورود سوئد به ناتو صدمات قابل توجهی به امنیت شمال اروپا و کل قاره اروپا وارد خواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد فشار آمریکا برای پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو دست روسیه را برای انجام هر اقدامی باز می‌گذارد.
آمریکا به سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو فشار می‌آورد

در ادامه این بیانیه هشدار داده شده است: فدراسیون روسیه مجبور خواهد شد برای جلوگیری از تهدیدات علیه امنیت ملی خود، اقدامات تلافی جویانه، چه از نظر ماهیت نظامی- فنی و چه از ابعاد دیگر انجام دهد.

دستگاه سیاست خارجی روسیه، الحاق سوئد به پیمان نظامی ناتو را به معنای استقرار سامانه‌های تسلیحات تهاجمی ناتو در خاک سوئد ارزیابی و تاکید کرد: عضویت سوئد در ناتو، نه تنها سطح امنیت این کشور را افزایش نمی‌دهد بلکه قطعاً منجر به از دست دادن حاکمیت در تصمیم گیری‌های سیاست خارجی سوئد خواهد شد.

در این بیانیه همچنین آمده است: چنین انتخابی از طرف سیاستمدارانی که در حال حاضر قدرت را در سوئد در دست دارند، منافع بلندمدت مردم این کشور را برآورده نخواهد کرد.

حزب حاکم سوسیال دمکرات سوئد روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که این کشور رسما تصمیم گرفته است برای عضویت در ناتو درخواست دهد. در این بیانیه آمده است که سوسیال دموکرات ها از این طریق تلاش خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند که سوئد، در صورت تایید درخواست، ملاحظات یکجانبه خود را علیه استقرار سلاح های هسته ای و پایگاه های دائمی در خاک سوئد ابراز می‌کند.

فنلاند هم یک پیشنهاد مشابه برای عضویت در ناتو را اعلام کرد و دولت عصر جدیدی را برای کشور بی طرف قبلی اعلام کرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x