حومه رفسنجان

از درآمد ۴۵ درصدی معادن کرمان برای کشور تا نیاز شرکت مس به ۵ میلیون تن کنسانتره

مراسم اختتامیه سومین رویداد ملی «عصر امید» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان محلی برای بیان فرصت‌های استان کرمان در زمینه معادن و هم‌چنین بیان نیازهای شرکت صنایع مس شد.
به‌گزارش حومه رفسنجان، مراسم اختتامیه سومین رویداد ملی «عصر امید» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان ۱۱ خردادماه با حضور استاندار کرمان، نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس، مدیرعامل شرکت گل گهر، عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مس و جمعی از نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان در محل دانشکده علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد.
کد خبر: 3910
از درآمد ۴۵ درصدی معادن کرمان برای کشور تا نیاز شرکت مس به ۵ میلیون تن کنسانتره

 

دانشگاه باید فوری به نیازهای صنعت پاسخ دهد

استاندار کرمان در این مراسم با تاکید بر اینکه تولید نباید متوقف شود، افزود: دانشگاه باید خود را در کنار صنعت بیاورد و فوری و آنی به نیازهای آنها پاسخ دهد، چون در غیر این صورت صنعت مجبور است نیاز خود را با واردات تامین کند.

محمدمهدی فداکار با بیان این‌که برگزاری چنین رویدادها و نمایشگاه‌هایی باید منجر به قرارداد و تولید محصول شود، گفت: در ضرورت حرکت دانشگاه در کنار صنعت شکی نیست، صنعت نمی‌تواند معطل دانشگاه شود.

استاندار کرمان، معرفی محصولات فناورانه تولید شرکت‌های دانش‌بنیان را مهم دانست و گفت: معرفی شرکت‌های دانش بنیان و ظرفیت‌های فناورانه به وجود آمده مهمتر از اصل فناوری است.

فداکار هم‌چنین استفاده از ظرفیت قانون جهش تولید در حوزه دانش‌بنیان را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: با مجموعه‌های فولادی و مس قرار گذاشتیم که خرید از محصولات تولید داخل داشته باشند.

حضور ۶۰ شرکت دانش‌بنیان در سومین رویداد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان نیز در این مراسم گفت: ۶۰ شرکت دانش‌بنیان از ۱۹ استان در سومین رویداد ملی «عصر امید» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان شرکت کردند.

علیرضا منظری توکلی با بیان این‌که رسالت امروز دانشگاه، ارتباط با مردم و حل مسائل جامعه است، افزود: یکی از مهمترین مسائل جامعه تحریم‌ها است. برای غلبه بر تحریم‌ها، ارتباط صنعت و دانشگاه بهترین راه است.

وی افزود: مطالبه رهبر انقلاب نیز این است که دانشگاه حل مسئله باشیم و بزرگترین حل مسئله غلبه بر تحریم‌ها از طریق تقویت تولید ملی است.

نیاز شرکت مس به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آنُد و ۵ میلیون تن کنستانتره

عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران نیز تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر مردمی کردن اقتصاد را یادآور شد و گفت: در این خصوص باید اندیشمندان و متخصصان را به اتاق‌های فکر تعریف طرح‌ها ببریم و به صورت علمی پیگیری پیدا کردن راه‌های علمی و اجرایی کردن طرح‌ها را دنبال کنیم.

احمد علیخانی افزود: طرح بزرگ تولید یک میلیون تن کاتد در عرض پنج سال در شرکت ملی صنایع مس ایران مطرح است و شرکت‌های دانش‌بنیان باید الزامات آن‌ را بررسی کنند و باید دید برای اجرای این طرح چه میزان آب، برق و خاک نیاز است تا به مرحله اجرایی درآید.

وی ادامه داد: برای تولید یک میلیون تن کاتد؛ نیاز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آنُد و پنج میلیون تن کنستانتره است. برای تولید پنج میلیون تن کنستانتره هم نیاز به عملیات خاک‌برداری به میزان یک میلیارد تن است که در حال حاضر عملیات خاک‌برداری در کل شرکت‌های معدنی مس ایران ۲۰۰ میلیون تن است که باید دید با توجه به علم اساتید چگونه می‌توان استخراج معدنی را به یک میلیارد تن رساند.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد: همچنین برای تولید یک میلیون تن کاتد نیاز به ۱۲۲ میلیون متر مکعب آب است که در حال حاضر برای تولید ۲۸۰ هزار تن کاتد در شهربابک و سرچشمه ۳۳ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌شود.

وی بیان کرد: برای تأمین یک میلیون تن کاتد باید ۸۲۰ مگاوات برق داشته باشیم که فعلا این میزان در پروژه‌های صنعتی مس ۲۴۰ مگاوات است که همین مقدار را نیز کم داریم و ۵۸۰ مگاوات دیگر نیاز است تا بتوان تولید یک میلیون تن کاتد را محقق ساخت.

علیخانی الزامات توسعه پایدار را ارتباط بین صنعت و دانشگاه البته از بُعد استفاده و بهره‌وری از شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: کشور ایران در کمربند منا است این کمربند شامل کشورهای نفت خیز است همچنین ایران در کمربند تتیس هم قرار دارد که کمربند تتیس نیز شامل کشورهای فلزی (ایران معدن کاری باستانی را دارد) است.

وی با بیان این‌که معدن‌کاری و اکتشافات در ایران دقیق نبوده و دلیلش هم استفاده از نیروهای غیرتخصصی در تخصصی ترین شرکت‌ها بوده است، خاطرنشان کرد: پتانسیل‌های معدنی در جای جای ایران وجود دارد اما خارج از علم و ضابطه و دانش بوده و خروجی اکتشافی خوبی نداشتیم؛ ما شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌های معتبر کم نداریم اما چیزی که کم داریم ارتباط صنعت و دانشگاه است.

۴۵ درصد درآمد معدنی ایران از  استان کرمان

رئیس مرکز تحقیقات معدن دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان نیز در این مراسم با یادآوری این‌که نقش معدن در کشور بسیار ضعیف است، سهم معدن در GDP کشور نزدیک به دو درصد است در حالی که نگاهی به کشورهای معدنی دیگر جهان بیندازیم می‌بینیم آنجا چند ده برابر ایران است و نقش درآمد معدنی بالای ۲۵ است.

بابک آل طاها با بیان این‌که ۴۵ درصد درآمد معدنی ایران از استان کرمان است، افزود: اکتشافات دقیق و سیستماتیک در ایران شناخته نشده، بطور علمی در کمتر از ۱۰ درصد از خاک ایران اکتشافات سیستماتیک معدنی صورت گرفته که در همین اکتشافات هم با آنچه که در دنیا مورد نظر است، فاصله است.

به‌گفته او، سه عامل تکنولوژی و فناوری، دانش فنی و قوانین سبب شده در توسعه‌های معدنی عقب باشیم. دانش فنی و فناوری موضوعات برگزاری این همایش است.استان کرمان باید همایشی این چنینی در زمینه معدنی بطور سالانه برگزار کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x