حومه رفسنجان

باغات تشنه رفسنجان را با فناوری نمک‌زدایی از آب خلیج‌فارس سیراب کنید

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان با تأکید بر این‌که رفع مشکل کم آبی بحث سیاسی نیست بلکه مرتبط به زندگی مردم و اقتصاد است، گفت: از دولت تقاضا داریم تا مانند دیگر کشورها که آب دریا را شیرین می‌کنند ما نیز این رویه را انجام بدهیم تا به حیات بشر کمک کنیم.
محسن هاشمیان در گفت‌وگو با حومه رفسنجان اظهار کرد: امروز در همه دنیا تغییرات بزرگی در حوزه بیولوژیکی، کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی در حال انجام است، کشور ما نیز نمی‌تواند از این امر مستثنی باشد. لذا باید همگام با فناوری و استفاده از روش‌های نوین در زمینه کاشت و داشت محصول پیش برویم تا کشاورز، بهره‌وری را ارتقاء داده و متضرر نشود.
کد خبر: 3846
باغات تشنه رفسنجان را با فناوری نمک‌زدایی از آب خلیج‌فارس سیراب کنید

باغات تشنه رفسنجان را با فناوری نمک‌زدایی از آب خلیج‌فارس سیراب کنید

 

وی ادامه داد: اکنون شرکت تعاونی پسته رفسنجان با دارا بودن زیرساخت‌ها و امکانات موردنیاز و همچنین سال‌ها تجربه در تولید محصول پسته بار دیگر آستین‌ها را بالا زده و با تمام توان وارد گود شده تا مجدداً روزهای طلایی پسته و کشاورزان پسته‌کار را تکرار کند.

هاشمیان افزود: یکی از کارهایی که شرکت تعاونی برای کمک به کشاورزان پسته تدارک دید، برگزاری سمینار کارگاه کاربرد سامانه مزرعه برای ارتقاء بهره‌وری باغات پسته بود که در سامانه مزرعه اطلاعات مزرعه ثبت می‌شود و پیش‌بینی‌ شرایط جوی را دو تا سه روز قبل از بروز حوادث اعلام می‌کند تا کشاورزان بتوانند طی این روزها آمادگی مقابله با سرمازدگی و دیگر حوادث را پیدا کنند. همچنین این سامانه می‌تواند در بحث آفات‌شناسی باغ مورد نظر کمک کرده و روش‌های علمی مبارزه با آفات را هم مطرح می‌کند.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان در ادامه سخنان خود با یادآوری بحران کمبود آب به‌عنوان یکی از خطرات جدی برای کشاورزان پسته‌کار که موجب کاهش میزان برداشت و خسارات فراوان می‌شود، عنوان کرد: در ماه‌های اخیر شرکت تعاونی تولید کنندگان پسته رفسنجان در خصوص بحران کم‌آبی و مخاطرات و تهدیدات ناشی از آن در حوزه کشاورزی گزارشی در ۴۳ صفحه تدوین و به ریاست جمهوری ارائه داده است.

وی افزود: از آنجا که بحث آب بسیار جدی و تنها راه نجات این منطقه و استان‌های هم‌جوار؛ انتقال آب در منطقه دشت رفسنجان، کرمان ، زرند، سیرجان، یزد و سیستان و بلوچستان است، این کار باید در اولویت دولت قرار بگیرد و رئیس جمهور نیز دستور بررسی این کار را داده است.

هاشمیان با بیان این‌که در همه کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه محصولات کشاورزی در اولویت است و برای برداشت محصول با کیفیت نیاز به آب است، تصریح کرد: کشورهای همسایه ما روزانه بالای ۴۵ میلیون مترمکعب آب شیرین تولید و در کشاورزی صرف می‌کنند حتی عربستان به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده محصولات کشاورزی بویژه زیتون و صیفی‌جات برای رفع مشکل کم‌آبی، فناوری نمک‌زدایی آب دریا را انجام دادند.

وی با یادآوری این موضوع که رفع مشکل کم‌آبی تنها با کمک دولت حل خواهد شد، بیان کرد: اگر مشکل کم‌آبی حل نشود به‌زودی شاهد تبدیل شدن استان کرمان به منبع ریزگردها خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان با تأکید بر این‌که رفع مشکل کم آبی بحث سیاسی نیست بلکه مرتبط به زندگی مردم و  اقتصاد است، خاطرنشان کرد: از دولت تقاضا داریم تا مانند دیگر کشورها که آب دریا را شیرین می‌کنند ما نیز این رویه را انجام بدهیم تا به حیات بشر کمک کنیم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x