حومه رفسنجان

تولید مواد فوق نورگسیل با قابلیت تشخیص محل سلول‌های سرطانی

عضو هیئت علمی و جوانترین استاد تمام دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان از تولید مواد فوق نورگسیل با قابلیت کاربرد تشخیص محل تومورهای سرطانی خبر داد.
مهدی ملایی امروز ۲۲ فروردین ماه در خصوص طرحی با عنوان «تولید نقاط کوانتومی فوق نورگسیل به منظور کاربردهای اپتیکی و بیولوژیکی» که به اتمام رسانده، اظهار کرد: این طرح تولید نقاط کوانتومی فوق نورگسیل بوده است. این نانو مواد، موادی هستند که بازده گسیل بسیار بالایی دارند که کاربردهای خیلی زیادی در حوزه پزشکی و فناوری‌های مربوط به ساخت دیودهای نوری را دارند.
کد خبر: 3250
تولید مواد فوق نورگسیل با قابلیت تشخیص محل سلول‌های سرطانی

تولید مواد فوق نورگسیل با قابلیت تشخیص محل سلول‌های سرطانی

 

وی با اشاره به اینکه این نانو مواد با حساسیت بالا سلول های سرطانی را حتی در مراحل اولیه تغییرات سلولی، شناسایی کرده و به آن می‌چسبند و این دقت و حساسیت کار را نشان می دهد، بیان کرد: امروزه روش‌های تشخیص تومورها بیشتر بر مبنای استفاده از پپتیدها و آنتی بادی‌هاست که بسیار گران هستند، بنابراین سعی می شود با استفاده از نقاط کوانتومی به جای آنها هزینه‌ها را پایین آورد. ضمن اینکه روش‌هایی که برای نقاط کوانتومی فوق نورگسیل وجود دارد پرهزینه و گران قیمت است.

ملایی ادامه داد: ما توانستیم این کار را در کشور خودمان در آزمایشگاه دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان با روش های ساده تر و ارزان تر تولید کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان بیان کرد: بعد از اینکه تولید با روش‌های ارزان را انجام دادیم، وارد بحث مطالعات سلولی شدیم که تا این جای کار موفقیت آمیز بوده و در حال گام برداشتن در مرحله تست حیوانی هستیم. البته در دنیا بحث استفاده از نقاط کوانتومی به منظور شناسایی محل تومورهای سلول های سرطانی در فاز مطالعات حیوانی است و هنوز در بحث انسانی مطالعه ای صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه این طرح با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور اجرا شده، تصریح کرد: در حوزه پزشکی از این نقاط کوانتومی می شود نشانگری برای مشخص کردن محل تومورهای سرطانی استفاده کرد. به این صورت که این نانوذرات می آیند به سلول سرطانی می چسبند و با نورتابی شدیدی که دارند محل سلول سرطانی را مشخص می کنند. مهمترین نکته ای که وجود دارد این است که توانستیم روی نانوذرات به طرز موفقیت آمیزی کار کنیم که تمایز بین سلول‌های سرطانی و غیرسرطانی را با حساسیت بالایی انجام دهد.

خبرنگار: حسین میرزا اسدی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x