حومه رفسنجان

تولید نهال پسته مقاوم به شوری و تغییرات اقلیم

رئیس دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان گفت: در نهالستان دانشکده کشاورزی بر اساس باکتری‌های پروبیوتیک و قارچ‌های هم‌زیست، ریشه بستر کِشت را فراهم کردیم تا نهال پسته در برابر استرس‌های محیطی از جمله شوری، تغییرات اقلیم، کیفیت پایین آب، مقاوم باشد و مشکل کشاورزان رفسنجانی حل شود.

تولید نهال پسته مقاوم به شوری و تغییرات اقلیم

دکتررضا رنجبرکریمی ۲۱ آذرماه در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش اظهار کرد: با توجه به نامگذاری سال جاری به عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین فعالیت‌های ارزنده‌ای از دانشگاهیان منجر به اشتغال و فناوری شده است.

وی افزود: دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان به همراه سایر دانشگاه‌های سراسر کشور در سال جاری تلاش کرده بر اساس سیاست‌های ابلاغی وزارت علوم، گام دوم انقلاب و سند چشم‌انداز علم و فناوری جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی کند و در راستای آنها قدم‌های ارزنده‌ای به ویژه در توسعه فناوری بردارد.

رنجبرکریمی با اشاره به اینکه امروزه صحبت از دانشگاه‌های آموزش‌محور و پژوهش‌محور نیست بلکه صحبت از دانشگاه‌های فن‌آور و کارآفرین است، بیان کرد: امیدواریم دانشگاه‌ها بتوانند اثر ملموسی در اقتصاد دانش‌بنیان داشته باشند تا کارآفرین و فارغ‌التحصیل ماهر تحویل جامعه دهند و براساس حل مشکلات محیط پیرامون خود قدم بردارند که در همین راستا دانشگاه تلاش کرده به این عرصه‌ها ورود پیدا کند.

رئیس دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان ادامه داد: امسال فناور برتر استان از دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان انتخاب شده و این نشان‌دهنده این است که در سال گذشته خیز خوبی در عرصه فناوری داشته‌ایم.

وی بیان کرد: انتخاب مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان به عنوان مرکز رشد نمونه نشان‌دهنده تلاش‌های موثر این دانشگاه در عرصه فناوری است که توانسته این افتخارات را کسب کند.

رنجبرکریمی بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌هایی که مقام معظم رهبری مطرح کرده‌اند، ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت است در سال گذشته رشد تقریبا ۳۰۰ درصدی در حوزه ارتباط با صنعت داشتیم که رشد خوبی است.

رئیس دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان با اشاره به اینکه در حوزه فناوری که به عنوان یک موضوع مهم است دستاوردهای خوبی به دست آوردیم، گفت: در بحث دستیار فناوری که در راستای گفتمان‌سازی فناوری در بین دانشگاهیان است بیشترین آمار در استان کرمان مربوط به دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان بوده و ۲۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه با تحصیلات تکمیلی توانستند در واحدهای فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان دستیار فناوری مشغول به فعالیت شوند.

وی تورهای فناوری را یکی دیگر از موضوعاتی عنوان کرد که در راستای گفتمان‌سازی و آشنایی مجموعه‌های دانشگاهی با توانمندی‌های شرکت‌های فناور در سال گذشته راه‌اندازی شده‌اند.

رنجبرکریمی با بیان اینکه در حوزه پژوهش دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان امسال توانسته پنج مقام در سطح استان به دست بیاورد، یادآور شد: پژوهشگر برتر استان در حوزه علوم انسانی دانشگاه، فناور برتر استان توسط یکی از اساتید دانشگاه، از دستگاه های اجرایی استان یکی از کارکنان دانشگاه به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شده‌اند و همچنین دو نفر از دانشجویان دانشگاه به عنوان پژوهشگر برتر دانشجویی در استان معرفی شدند.

رئیس دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان در پاسخ به این سئوال ایسنا که با توجه به اینکه بخشی از فعالیت های پژوهشی ارتباط مستقیمی با قیمت ارز دارد، آیا بودجه پژوهشی دانشگاه در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت اجناس نیز افزایش یافته متأسفانه بودجه دانشگاه تکافوی لازم برای تقویت زیرساختهای پژوهشی نمی‌دهد اما دانشگاه تلاش کرده با افزایش درآمدهای اختصاصی خود، ضعفی که در خصوص بودجه‌ها دارد، جبران کند.

رنجبرکریمی ادامه داد: به عنوان نمونه درآمد اختصاصی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان در سال گذشته چهار و نیم میلیارد تومان بوده که پیش‌بینی می‌کنیم این رقم به ۱۰ میلیارد تومان در پایان امسال برسد تا با این افزایش ضعف‌های تخصیص بودجه را به فعالیت‌های پژوهشی جبران کنیم.

وی تصریح کرد: در سال جاری ۴۸ طرح پژوهشی در راستای حل مشکلات صنایع و نهادهای مختلف از جمله مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، گل‌گهر سیرجان، استانداری کرمان، امور اتباع، شهرداری رفسنجان، بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و … انجام گرفته است.

رئیس دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر افزایش اثربخشی پژوهش های علمی و ماموریت‌گرا کردن پایان‌نامه‌های علمی، چه تعداد از پژوهش های علمی این دانشگاه در راستای حل معضلات جامعه و مشکلات شهرستان بوده و اینکه به نتایج پژوهشی این دانشگاه اعتنا شده است؟ گفت: انواعی از کودهای مختلف از جمله کودهای هوشمند یا زیستی که تکنولوژی جدیدی است را تولید کردیم، همچنین در نهالستان دانشکده کشاورزی امسال ۶۰ هزار نهال پسته تولید می‌شود و در برنامه است که به ۵۰۰ هزار نهال برسد و ممکن است تنها به پسته اکتفا نکنیم.

رنجبرکریمی افزود: در این نهالستان بر اساس باکتری‌های پروبیوتیک و قارچ‌های هم‌زیست، ریشه بستر کِشت را فراهم کردیم تا آن نهال پسته در برابر استرس‌های محیطی از جمله شوری، تغییرات اقلیم، کیفیت پایین آب، مقاوم باشد و مشکل کشاورزان رفسنجانی حل شود. برخی معاونین وزارت علوم در بازدیدی که از این نهالستان داشتند این نمونه پژوهش کاربردی محض را ستودند. همچنین انتخاب کارمند برتر استان از این دانشگاه نیز بر اساس فراهم‌سازی بستر اجرایی برای این نهالستان و پیاده کردن این فن‌آوری بود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی محصولی دانش بنیان تولید می کنیم یا نامی از شرکت دانش‌بنیان می‌بریم نشان‌دهنده این است که مشکلی در جامعه وجود داشته یا بازاری برای آن محصول وجود داشته و دانشگاه یک محصول دانش‌محور را تولید کرده تا مشکل جامعه را حل کند. ضمن آنکه امتیازدهی فعالیت‌های پژوهشی نیز بر اساس فن‌آوری است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x