حومه رفسنجان

مس رفسنجان در نیم‌فصل اول لیگ برتر؛ قدرتمند در دفاع، ضعیف در حمله

تیم فوتبال مس رفسنجان به همراه دو تیم گل‌گهر سیرجان و مس کرمان که پس از گذشت چند سال غیبت بار دیگر به بالاترین سطح مسابقات باشگاهی فوتبال رسیده، سه‌نماینده استان کرمان در بیست‌ودومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران را تشکیل می‌دهند.
به‌گزارش پایگاه خبری حومه رفسنجان، به بهانه آغاز نیم‌فصل دوم لیگ برتر، نگاهی به شرایط مس رفسنجان تحت هدایت محمد ربیعی در نیم‌فصل اول بیست‌ودومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران خواهیم داشت.
کد خبر: 2335
مس رفسنجان در نیم‌مس رفسنجان در نیم‌فصل اول لیگ برتر؛ قدرتمند در دفاع، ضعیف در حملهفصل اول لیگ برتر؛ قدرتمند در دفاع، ضعیف در حمله

اُفت آقای گل و زوجش

بدون‌شک یکی از ارکان موفقیت مس رفسنجان در بیست‌ویکمین دوره لیگ برتر فوتبال، حضور گادوین منشا مهاجم اهل کشور نیجریه در خط حمله این تیم بود، مهاجمی که در نهایت در پایان فصل موفق شد با به ثمر رساندن 14 گل در 27  هفته رقابت‌ها کفش طلای فصل بیست‌ویکم لیگ برتر را کسب کند.

این عملکرد از گادوین منشا در فصل گذشته انتظارات را از او برای فصل جدید مسابقات باشگاهی ایران از سوی هواداران رفسنجانی بیشتر کرد اما این مهاجم برخلاف انتظارات موفق به تکرار عملکرد مطلوب فصل گذشته‌اش -حداقل در نیم فصل نخست- نشد و آمار نامطلوب 476 دقیقه بازی برای نارنحی‌پوشان بدون گل زده را ثبت کرد؛ آماری که از او در بازی‌های انتهایی نیم‌فصل یک مهاجم نیمکت‌نشین ساخته بود، اتفاقی که حتی بدبین‌ترین هوادار مس رفسنجان هم پیش‌بینی آن را نداشت اما به حقیقت پیوست تا ربیعی زبان به انتقاد از عملکرد او گشوده و صراحتاً اعلام کند که حاضر به معاوضه منشا است.

“بعضی اوقات بازیکن به تغییر محیط نیاز دارد. منشا تحت قرارداد ما است و اگر کسی بخواهد، مذاکره می‌کنیم. ما به دنبال این هستیم که با جابه‌جایی نقاط ضعف‌مان را حل کنیم. او در حال حاضر تحت قرارداد مس است و اگر از نظر فنی و ذهنی آماده باشد، از او استفاده می‌کنم.” این صحبت‌های ربیعی در آخرین موضع‌گیری وی درباره مهاجم نیجریه‌ای تیمش گویای نارضایتی تمام‌وکمال اوست.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا عملکرد گادوین منشا با آغاز نیم‌فصل دوم رقابت‌ها تغییر خواهد کرد یا او بازهم تبدیل به یک مهاجم نیمکت‌نشین مطلق خواهد شد؛ نکته‌ای که برای قضاوت آن باید منتظر آغاز نیم‌فصل دوم مسابقات ماند.

از سوی دیگر محمد ربیعی و کادر فنی مس رفسنجان در پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی یک مهاجم پرآوازه خارجی حاضر در فوتبال ایران به‌نام لوسیانو پریرا ملقب‌به «شیمبا» مهاجم برزیلی اسبق فولاد خوزستان که سابقه کسب عنوان آقای گلی در لیگ برتر را داشت را از تیم فولاد خوزستان به رفسنجان آوردند، انتقالی که بسیاری از هوادران و کارشناسان فوتبال کشورمان معتقد بودند از مس یک مدعی می‌سازد، اتفاقی که رخ نداد و لوسیانو هم به سرنوشت گادوین منشا، زوجش در خط حمله این تیم دچار شد و آن‌چنان که باید و ‌شاید موفق نشد برای شاگردان ربیعی گلزنی کند. شاید یکی از دلایلی که مس رفسنجان در نیم‌فصل اول لیگ در امر گلزنی و باز کردن دروازه حریفان خودش ناکام باشد، خاموشی این دو ستاره در خط حمله مسی‌های رفسنجان باشد. نکته‌ای که باید ببنیم محمد ربیعی به عنوان سرمربی تیم چه فکری برای حل آن دارد و آیا با آغاز نیم‌فصل دوم مسابقات این دو بازیکن به شرایط فصول گذشته خودشان باز می‌گردند یا اینکه قرار است یک نیم‌فصل ناامیدکننده دیگر هم از آنها شاهد باشیم؟

بررسی عملکرد ۱۶ تیم لیگ برتری در نیم‌فصل نشان می‌دهد مس رفسنجان تاکنون در دو آمار سرآمد است، شاگردان ربیعی با 9 گل‌ زده بدترین خط حمله و البته با چهار گل خورده بهترین خط دفاع لیگ را در اختیار دارند.

عملکرد خوب جانشین لک

یکی دیگر از مهره‌های مسی‌ها در پنجره تابستانی نقل‌وانتقالات حامد لک از پرسپولیس با هدف تقویت خط دروازه بود، ضعفی که با آمدن حامد لک به چارچوب دروازه پسران ربیعی تا حدود زیادی مرتفع شد و شاید یکی از دلایلی که دروازه مس رفسنجان در نیم‌فصل اول کمتر باز شد حضور این دروازه‌بان در درون قفس توری مسی‌ها بود.

باید توجه داشت که حامد لک در نیم‌فصل اول برای مس رفسنجان در 11 بازی به میدان رفته و تنها چهار گل دریافت کرده است، آماری که علاقه‌مندان رفسنجانی را به ادامه یافتن آن در نیم فصل ‌دوم هم امیدوار می‌کند. اما به‌ غیر از 11 بازی که دروازه‌بان اسبق سرخپوشان تهرانی درون دروازه مسی‌ها بوده است، در چهار بازی هم نوبت به داوود نوشی‌صوفیانی دروازه‌بان فصل گذشته تیم رسیده که با آمدن حامد لک تبدیل به دروازه‌بان دوم تیم و نیمکت‌نشین شده است، جالب است بدانید نوشی‌صوفیانی در چهار مسابقه‌ای که وظیفه حراست از دروازه مسی‌های رفسنجان را برعهده داشته هیچ گلی دریافت نکرده و با آمار مطلوب 100 درصد کلین شیت زمین بازی را ترک کرده است. آمارهایی که خیال هوادران این تیم از بابت خط دروازه را راحت می‌کند و به نظر می‌رسد محمد ربیعی اگر می‌خواهد تیم تحت هدایتش در نیم‌فصل دوم نتایج مطلوبی کسب کند باید ضمن پیشبرد برنامه‌های مدون و تمرینات دروازه‌بانی به شرایط دیگر خطوط تیم تحت هدایتش هم رسیدگی کند.

تیمی که در دقایق اضافه گل نمی‌خورد

برخی از تیم‌های فوتبال در جهان در اوقات اضافه نیمه‌های اول و دوم گل می‌خورند و بسیاری از تیم‌ها هم در یک زمان مشخص که اغلب آنها در دقایق پایانی و اوقات اضافه مسابقه است دروازه خودشان را باز شده می‌بینند اما تیم تحت هدایت محمد ربیعی آن‌قدر در خط دفاع مستحکم است که در نیم‌فصل اول مسابقات هیچ گلی را دریافت نکرده است، آماری که در نوع خود کم‌نظیر و شاید در بین 15 تیم دیگر که در مسابقات حاضر هستند بی‌نظیر باشد.

البته این موضوع که پیش‌تر گفته شد بدین معنا نیست که دروازه مسی‌ها در دیگر اوقات مسابقه باز شده است، همانطور که پیش‌تر گفته شد دروازه این تیم در نیم‌فصل اول تنها چهار بار باز شده و نارنجی‌پوشان تنها یک شکست در کارنامه خود دارند که آن‌هم مقابل پرسپولیس است؛ تیمی که یکی از تیم‌های پرستاره لیگ است و باتوجه به رتبه‌ای که در جدول رده‌بندی لیگ برتر دارد شکست نخوردن مقابل آنها یکی از سخت‌ترین کارهای حال حاضر فوتبال ایران است، اتفاقی که در طول 15 هفته کمترین تیمی موفق به انجام آن شده است.

آذرباد؛ دور از دوران اوج

یکی از ارکان‌های موفقیت تیم مس رفسنجان حضور محسن آذرباد در ترکیب این تیم بود بازیکنی که با پاس گل‌های خودش زمینه پیروزی‌های زیادی را برای محمد ربیعی و شاگردانش فراهم کرد، آماری که در فصل جدید دیگر خبری از آن نیست و آذرباد که به‌واسطه عملکرد خوبش و ارسال پاس گل برای هم‌تیمی‌هایش نگاه‌های زیادی را به خودش جلب کرده بود و به همین واسطه باشگاه‌های پرشماری در فصل نقل انتقالات تابستانی به دنبال جذب او بودند.

آذرباد در فصل جدید در طول 1047 دقیقه‌ای که برای این تیم رفسنجانی در لیگ برتر به میدان رفته آمار ضعیف سه پاس و صفر گل را از خودش به جا گذاشته است.آماری که با آنچه ما از او در فصل بیست‌ویکم سراغ داشتیم تفاوت فاحشی دارد. شاید یکی از دلایل خاموشی منشا و لوسیانو پریرا همین عملکرد آذرباد و دیگر بازی‌سازهای تیم باشد زیرا هر تیم فوتبال برای رسیدن به موفقیت نیازمند داشتن یک بازی‌ساز و یا همان طراح است.

به‌نظر می‌رسد اگر ربیعی می‌خواهد مشکلات گلزنی تیمش در نیم‌فصل دوم رقابت‌ها مرتفع شود باید ضمن در نظر گرفتن تمرینات اختصاصی برای دو مهاجم خارجی تیمش، ضعف بازیکنان بازی‌ساز این تیم را هم حل کند چراکه تیم‌های بزرگ و مطرح فوتبال جهان هم اگر از مهاجمان باکیفیت و سطح بالا بهره‌مند باشند اما بازیکنان تغذیه‌کننده یا همان  بازی‌ساز مطلوب نداشته باشند هیچ‌گاه موفق نخواهد شد.

26  کارت زرد و یک اخراجی

از دیرباز تاکنون مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران جنجالی و خشن بوده است به‌گونه‌ای که داور مجبور به نشان دادن کارت زرد و یا قرمز به چند بازیکن در هرمسابقه از دوتیم می‌شود، موضوعی که نیم‌فصل اول لیگ بیست‌ودوم هم از آن مستثنا نبود حتی می‌توان گفت 15 هفته ابتدایی لیگ به خاطر در پیش بودن رقابت‌های جام جهانی 2022 قطر جنجالی‌تر از سال‌های گذشته پیگیری شد اما یکی از آمارهای خوب که نشان می‌دهد می‌توان به رعایت اخلاق و پرهیز از جنجال در لیگ برتر امیدوار بود به تیم مس رفسنجان تعلق دارد.

شاگردان محمد ربیعی در طول 15 مسابقه نیم‌فصل نخست 26 کارت زرد دریافت کرده و تنها یک اخراجی داشته‌اند، اگر 26 کارت زرد کسب شده توسط بازیکنان این تیم را در 15 مسابقه تقسیم کنیم به آمار میانگین هربازی کمتر از دوکارت زرد می‌رسیم. آماری که باتوجه به فضای مسابقات لیگ برتر مطلوب است. تنها اخراجی این تیم شاهین توکلی مدافع مسی‌ها است که او هم در دقیقه 87 یازی تیمش مقابل هوادار تهران در هفته ششم مسابقات با کارت قرمز از سوی ایمان کهیش داور آن مسابقه روبرو شد و زمین بازی را ترک کرد. این آمار از جمله آمارهای مطلوبی است که باید امیدوار بود در فوتبال ایران بیشتر شود.

بر اساس آن‌چه بررسی شد، مس رفسنجان در نیم‌فصل نخست دو شاخصه اصلی داشته اول اینکه کم گل خورده و دوم هم سخت شکست خورده است، دو فاکتوری که به آنها در راه رسیدن به رتبه پنجم جدول درحالی که خط حمله این شرایط خوبی نداشته کمک کرده است. از آن‌سو مهمترین پاشنه آشیل تیم ربیعی نیز ضعف مهاجمان و عملکرد نامطلوب خط هافبک تیم بوده است، دو مسئله ای که باتوجه به شناخت بیشتر و بهتر تیم‌ها در نیم‌فصل دوم از یکدیگر اگر مرتفع نشود می‌تواند باعث سقوط آنها در جدول رده‌بندی شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x