حومه رفسنجان

ارزآوری ۴۲۰ میلیون دلاری پسته رفسنجان در سال جاری

فرماندار رفسنجان گفت: با این‌ که خشکسالی‌ها را داریم اما طی ۱۰ سال اخیر رفسنجان تولید ۲۲ تا ۳۴ درصد پسته کشور را دارا بوده و امسال نیز ۶۰ هزار تن پسته معادل ۴۲۰ میلیون دلار ارزآوری در این شهرستان تولید شده است.
حسین رضایی شامگاه ۱۲ آذرماه در کمیته برنامه‌ریزی آمایش رفسنجان اظهار کرد: سند آمایش شهرستان مهمترین سند توسعه خوهد بود و در این سند بر اساس تحلیل حوزه‌های مختلف محورهای کلیدی توسعه انجام می‌شود.
کد خبر: 6534
ارزآوری ۴۲۰ میلیون دلاری پسته رفسنجان در سال جاری

 

وی افزود: باید ظرفیت‌ها و داشته‌های موجود را حفظ کرد و ارتقا داد و نسبت به رفع نواقص هم تلاش کرد؛ یکی از ظرفیت‌های مهم شهرستان بخش کشاورزی است که در این حوزه ۸۰ هزار هکتار باغ پسته توسط کشاورزان زحمتکش ایجاد شده و بزرگترین جنگل مصنوعی کشور لقب گرفته است.

رضایی ادامه داد: پسته محصولی است که به صورت یک سال در میان باغ محصول می‌دهد و این در حالی است که طی سال‌های گذشته این محصول گرفتار خشکسالی‌های پی در پی شده اما همچنان در ارزآوری حرف اول را می‌زند.

وی بیان کرد: با این‌که خشکسالی‌ها را داریم اما طی ۱۰ سال اخیر رفسنجان تولید ۲۲ تا ۳۴ درصد تولید پسته کشور را دارا بوده و امسال نیز ۶۰ هزار تن پسته معادل ۴۲۰ میلیون دلار ارزآوری در این شهرستان تولید شده و باید برای بازاریابی، صادرات، تأمین آب کشاورزی و دیگر نیازهای این محصول تلاش کرد تا توسعه بیشتر محقق شود.

فرماندار رفسنجان با اشاره به جایگاه اقتصادی رفسنجان در استان کرمان، افزود: در طول سال رفسنجان بیش از ۳۰۰۰ ساعت هوای آفتابی دارد که می‌توان از این ظرفیت برای احداث و نصب پنل‌های خورشیدی و راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی و رسیدن به درآمد و ثروت بهره‌مند شد.

رضایی عنوان کرد: در توسعه مباحث تغذیه، بیمارستان و گردشگری برنامه‌ریزی‌هایی در حال انجام است و گام‌های موثری برداشته خواهد شد، بیمارستانی که توسط بخش خصوصی در حال احداث است به همه تخصص‌ها و هتلینگ ارزشمند مجهز خواهد شد و حتی می‌تواند از خارج از کشور بیمار پذیرش کند.

وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی سال‌های قبل پسته به طور فراوان در شهرستان تولید می‌شد و از رفتن به سمت صنعتی شدن غفلت شده اما هنوز هم راه چاره به منظور بهره‌مندی از بخش صنعت وجود دارد و آن هم راه‌اندازی صنایع پایین دستی مس و اشتغالزایی است.

فرماندارر فسنجان تصریح کرد: در این بخش توسعه معدن سریدون دره‌زار را داریم که بخش قابل توجهی از بیکاری‌های شهرستان رفع خواهد شد و در حال حاضر هم از طریق آزمون‌های استخدامی شرکت مس تعدادی هر ساله جذب می‌شوند.

وی تنش آبی را از مهمترین دغدغه‌های مسئولان شهرستان برشمرد و خاطرنشان کرد: در حوزه رفع کمبود منابع آبی هم طرح انتقال آب خلیج فارس در دست اجراست و از این طریق ۱۰ میلیون مترمکعب آب برای مصرف آشامیدنی مردم شهرستان تخصیص یافته که امیدواریم تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x