حومه رفسنجان

از جذب سرمایه‌گذاران یزدی تا احیاء گلیم تاس در کشکوئیه رفسنجان

ویژه برنامه احیاء گلیم تاس به مناسبت گرامیداشت هفته صنایع دستی و با مشارکت میراث فرهنگی، بخشداری، شهرداری، شورای شهر و دفتر امام جمعه کشکوئیه برگزار شد.
به‌گزارش حومه رفسنجان، بخش کشکوئیه در ماه‌های اخیر تحرکات زیادی برای رونق صنایع دستی و مباحث گردشگری داشته و هفته میراث فرهنگی نیز بهانه‌ای دست داد تا گلیم تاس که دست‌باف هنرمندان این بخش است، رونق و احیاء گیرد.
کد خبر: 4083

از جذب سرمایه‌گذاران یزدی تا احیاء گلیم تاس در کشکوئیه رفسنجان

تاس یکی از نقوش گلیم ایرانی است که در مناطق مرکزی ایران بافت شده و نام تاس، برگفته از نقشی است که در گلیم‌ها بوده و این گلیم به این نام معروف شده است.

این گلیم در سال‌های گذشته در شهرستان رفسنجان، انار و شهربابک در استان کرمان بافت می‌شده و علاوه بر گلیم، نقش سفره‌ها، خورجین و .. با همین سبک گلیم بوده است.

جالب اینجاست که سبک بافت این نوع گلیم، ذهنی‌بافی و ساخته ذهن خلاق بافنده است. با توجه به منسوخ شدن هنر بافت گلیم تاس در شهرستان رفسنجان، هنز بودند هنرمندان چیره‌دستی که به بافت آن در بخش کشکوئیه اشتغال داشتند و این سبک سنتی را ادامه می‌دادند.

از این‌رو، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رفسنجان با همکاری بخشداری و سایر نهادهای مسئول در بخش کشکوئیه، بر آن شدند که برای توسعه آموزش‌های گلیم تاس، آن‌را احیا کنند. در این راستا بیش از 50 نفر برای شرکت در کلاس‌های آموزشی بافت این گلیم در کشکوئیه ثبت‌نام کرده‌اند و بعد از دوره آموزشی گواهی مهارت برای مهارت‌آموزان صنایع دستی صادر می‌شود که می‌توانند از مزایای آن برخوردار شوند.

فرماندار رفسنجان در این مراسم به 18 هزار هکتار باغ پسته در بخش کشکوئیه، به کم‌آبی و نوسانات دمایی و رو به افول رفتن برداشت محصول اشاره کرد و گفت: باید تفکر را تغییر دهیم و کارهای دیگری در بخش کشکوئیه انجام دهیم چرا که این بخش با استعداد و پتانسیل خوبی دارد.

وی با اشاره به همدلی موجود در این بخش بین مسئولان، به اقدامات اخیر بخشدار و امام جمعه و مسئولین بخش اشاره و بیان کرد: با توجه به جذابیتی که این بخش، برای سرمایه‌گذاران یزدی وجود دارد، اگر بتوانیم آن‌ها را به این بخش جذب کنیم به اشتغالزایی بخش کشکوئیه کمک کرده‌ایم.

حسین رضایی در همین زمینه به این موضوع اشاره کرد که یکی از سرمایه‌گذاران که زادگاهش کشکوئیه است برای احداث کارخانه رب گوجه‌فرنگی در این بخش ابراز تمایل کرده و یکی دیگر از سرمایه‌گذاران برای پروژه‌ای دیگر نیاز به تأمین آب داشته که هنوز نتوانسته‌اند آب مورد نیاز را تأمین کنند.

وی گفت: این سرمایه‌گذار برای پروژه‌اش 15 لیتر در ثانیه آب می‌خواست که نتوانستیم برای او آب را تامین کنیم. اما صنایع دستی به‌عنوان صنعتی درآمدزا نیاز به آب ندارند.

فرماندار رفسنجان افزود: گلیم سرآغازی برای کارهای جدید و نو در این حوزه در بخش کشکوئیه است. همدلی خوبی در بخش کشکوئیه وجود دارد که امیدواریم از این فرصت برای افزایش اشتغال و توسعه بخش کمک بگیریم.

رضایی هم‌چنین با اشاره به جذب یک میلیارد تومان اعتبار اشتغال به اداره میراث فرهنگی رفسنجان، یادآور شد: سهمیه بخش کشکوئیه نیز باید مشخص شود و در بحث تسهیلات اگر جذب شود امکان‌پذیر است تسهیلات جدید اخذ شود.

احیای گلیم تاس در کشکوئیه

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رفسنجان نیز سخن خود را با ادای احترام به دستان توانمند و روح‌های هنرمندی که نقش دل را بر جماد می‌زنند و در هر گوشه کره خاکی ارائه می‌دهند آغاز کرد و گفت: زنجیره مربوط به صنایع دستی، شامل آموزش، تولید و فروش است که در آموزش و تولید شهرستان وضعیت مطلوبی دارد و همطراز با شهرستان‌های بزرگ ضمن عرضه محصولات بومی، محصولات غیربومی نیز ارائه می‌شود.

حسن حسینی افزود: آموزش‌های صنایع دستی با همکاری میراث فرهنگی، فنی و حرفه ای، اداره کار و ستاد فرمان اجرایی امام و خیرین تحت فرمان فرمانداری توسعه یافته و به وضعیت مطلوبی رسیده است.

وی بیان کرد: تمرکز و توسعه صنایع دستی در بخش‌ها کمتر است؛ مدتی قبل در دهستان خنامان گیوه‌دوزی را احیاء کردیم و در این حوزه در کشکوئیه گلیم تاس احیاء می‌شود.

به گفته او صنایع دستی همواره به عنوان کالای سرمایه ای خریداری می شود و ارزش افزوده دارد و روز به روز ارزشمند می شود و هویت ماست.

به‌گزارش حومه رفسنچان  ، در این برنامه که غرفه‌هایی از گلیم و صنایع دستی دایر شده بود، با اجرای موسیقی و با حضور گسترده مردم بخش کشکوییه در جوار حرم مطهر شهدای گمنام همراه بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x