حومه رفسنجان

انتقاد شدید عضو شورای اسلامی همت‌آبادآگاه از وضعیت نابسامان قیمت پسته

عضو شورای اسلامی همت‌آبادآگاه با انتقاد از وضعیت ناگوار قیمت و وضعیت خرید و فروش پسته در روزهای اخیر، خواستار ورود جدی مسئولین به این قضیه شد.
ابراهیم رضایی اظهار کرد: شرایط امروز بازار پسته اسف‌بار است و با این وضع زحمات یک ‌ساله‌ کشاورزان که با مشکلات کم‌آبی و سایر مشکلات پسته را تولید کرده‌اند، هدر می‌رود.
کد خبر: 6923
انتقاد شدید عضو شورای اسلامی همت‌آبادآگاه از وضعیت نابسامان قیمت پسته

وی افزود: کشاورزان در حالی که حاصل دسترنج یک سال خود را که از میان آفاتی همچون سرمازدگی و گرمازدگی گذشته از درخت می چینند دغدغه دیگری نیز دارند و آن هم فروش محصول است.

رضایی با بیان این‌که عمده و قاطبه کشاورزان رفسنجان که حدود 100 هزار نفر را شامل می‌شوند به دلیل نیاز مالی، پسته خود را در همان مهرماه می‌فروشند، ادامه داد: اما امروز اگر به بازار خرید و فروش پسته سر بزنید یا کسی پسته را از کشاورز نمی‌خرد یا به ثمن بخس می‌خواهند خریداری کنند که با این هزینه سرسام‌آور آبیاری، کود، سموم و … واقعا با این قیمت برای کشاورز مقرون به صرفه نیست.

عضو شورای اسلامی همت‌آبادآگاه تأکید کرد: اگرچه ثبت ملی پسته یا جشن ملی پسته هم برگزار شد اما از فرماندار، نماینده و استاندار محترم می‌خواهیم یک اقدام عاجل و سریع برای بازار پسته انجام دهند، زیرا کیست که نداند معیشت مردم این شهرستان با محصول پسته بوده و جشن پسته نسخه شفابخش بازار پسته نیست.

رضایی با‌اشاره به این موضوع که باید برای محصول مهم و استراتژیک صادراتی پسته فکر و برنامه‌ریزی کرد، یادآور شد: در بازار داخلی نیز شدیدا دچار مشکل هستیم، در دیگر استانها نتوانسته‌ایم بازار فروش پسته ایجاد کنیم. نگاه ما نسبت به پسته از کاشت تا برداشت کلی بوده و در حوزه مصرف پسته در خود شهرستان هم برنامه‌ای نداشتیم.

وی تصریح کرد: برای وضعیت پسته باید از حداقل 25 سال قبل برنامه‌ریزی و این روزها را پیش‌بینی می‌‌کردیم. نه اینکه این محصول استراتژیک اکنون به محصولی کم‌ارزش تبدیل شود در حالی‌ که باید آن را به ارزش افزوده تبدیل کرد تا سودش به مردم برسد.

عضو شورای اسلامی همت‌آبادآگاه با بیان اینکه بازار قیمت پسته تدبیر و اقدام عاجل لازم دارد که این قضیه درمان شود، خاطرنشان کرد: اگر 100 صنعت پر اشتغال در رفسنجان هم ایجاد شود، هیچ‌کدام به اشتغالزایی پسته نمی‌رسد. پسته اشتغال بزرگ و با اهمیتی را در رفسنجان ایجاد کرده که جایگزینی ندارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x