حومه رفسنجان

اینجا عشق، نمی‌گذارد خسته شوی

موکب خاتم‌الانبیاء (صلی الله علیه و آله) رفسنجان یکی‌ از بزرگترین مواکب اربعینی است که از سال ٩۵ توفیق داشته به نیابت از مردم شهرستان رفسنجان در کربلای معلی خدمت‌رسانی کند.
به گزارش حومه رفسنجان، موکب خاتم‌الانبیاء محل قرار رفسنجانی‌هایی است که زائر اربعین می‌شوند تا در مقابل خیمه‌گاه به هم برسند، احوالی جویا شوند، اگر به کمک هم نیاز داشتند دستی برسانند، در کنار هم طعامی نوش جان کنند و با هم به زیارت بروند.
کد خبر: 5258
اینجا عشق، نمی‌گذارد خسته شوی

اینجا عشق، نمی‌گذارد خسته شوی

رفسنجان مردمی خیّر و دوستدار اهل بیت علیهم‌السلام دارد و همین عاشقی، موجب شده که موکب مردمی خاتم‌الانبیاء (صلی الله علیه و آله) با پشتوانه خیّرین، خدمات شایسته‌ای به زائران اربعین ارائه دهد.

امسال هم این موکب در مقابل خیمه‌گاه واقع شده، خادمان نیم نگاهی به گنبد و گلدسته‌های طلایی حرم مطهر امام حسین علیه‌السلام دارند و نیم نگاهی هم به خیمه‌های خاندان سیدالشهدا در خیمه‌گاه، با چشم‌هایی که نم اشک دارند و دل‌هایی از شوق خدمت لبریز، هر کدام مشغول خدمت هستند.

آشپزخانه، شلوغ‌ترین جای موکب است. سه شیفت آشپز که در هر گروه ٢٠ نفر خدمت می‌کنند، وظیفه طبخ غذا را دارند. در این هوای گرم طبخ روزانه ٣٠ هزار پرس غذا کار ساده‌ای نیست، اما عاشقی ساده‌اش می‌کند.

دو شیفت ٢٠ نفره هم توزیع غذا را به عهده دارند. ساعت‌ها پای دیگ‌های غذا می‌ایستند و غذا را در ظرف‌های یکبار مصرف می‌ریزند و با احترام به زائران تقدیم می‌کنند.

در چایخانه موکب خاتم‌الانبیاء رفسنجان، نوجوانان حضور پررنگ‌تری دارند. هر روز دو نوبت و حتی نیمه شب‌ها، بساط چای و شربت را برپا می‌کنند. از شربت ختمی گرفته تا آبلیمو همراه با کلمپه‌های معروف کام زائران را شیرین می‌کنند.

دو سال است که قنادها هم فر کیک‌پزی آورده‌اند و عصرها بوی کیک داغ فضای مقابل خیمه‌گاه را عطرآگین می‌کند.

یک گروه ۱۰ نفره دیگ‌شور، هر ساعت از شبانه‌روز در گوشه‌ای از آشپزخانه مشغول شستن دیگ‌ها و ظروف آشپزی هستند. خستگی‌ناپذیر بودن‌شان ما را به وجد می‌آورد.

گروهی از خادمان نیز که به نیابت از شهید آذرباد خدمت می‌کنند، در رختشورخانه، لباس‌های زائران را با ماشین لباسشویی می‌شویند، خشک می‌کنند و به زائران تحویل می‌دهند.

به گزارش ایسنا، بسیج جامعه پزشکی یار جدانشدنی موکب است؛ از همان سال اول درمانگاه موکب خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله) رفسنجان با همکاری بسیج جامعه پزشکی شروع به کار کرد و این همکاری همچنان ادامه دارد. امسال نیز حدود ۶٠ نفر از پزشکان و پرستاران در حال مداوای بیماران در کربلای معلی هستند.

نیروهای پر کار و پرتلاش تاسیسات، هر ساله ۱۰ روز زودتر به کربلا مشرف می‌شوند. از بتن‌ریزی و داربست‌بندی و آماده‌سازی محل استقرار موکب گرفته تا تجهیز دستگاه‌ها و وسایل مورد نیاز، همه بر عهده نیروهای پا به کار تاسیسات است که نمی‌گذارند کاری بر زمین بماند.

در هوای گرم بالای ۴۰ درجه کنار دستگاه‌های نانوایی کار کردن سخت است اما ۴۰ نفر نیروی فعال، پای دو دستگاه نانوایی بدون این که خم به ابرو بیاورند، نان داغ به دست زائران می‌رسانند.

امسال دو دستگاه به کمک آشپزها آمده‌، دستگاه کباب‌زنی و دستگاه فلافل‌زنی. این دو دستگاه توسط یکی از خادمان موکب به نام «حسین سنجی» از صنعتگران رفسنجانی ساخته و به موکب اهدا شده است.

هوای گرم می‌طلبد که یخ مورد نیاز زائران فراهم شود، موکب در این زمینه هم فعالیت دارد و روزانه ١٢٠ قالب یخ تولید کرده و در اختیار مواکب اربعینی قرار می‌دهد.

رانندگان موکب، هم خیّر هستند و هم خادم. با تریلیر و کامیون شخصی خود، کمک‌های مردمی را به صورت رایگان به کربلا می‌آورند و بعد از اتمام کار، وسایل موکب را به رفسنجان برمی‌گردانند.

خادمی سن و سال نمی‌شناسد. در این موکب از نوجوان ۱۲ ساله تا پیرمرد ٨٠ ساله مشغول فعالیت هستند. برخی از پیرمردها حتی از جوانان پیشی می‌گیرند. هر روز و شب، ساعت‌ها عاشقانه کار می‌کنند. نوجوانان هم پا به پای دیگران کار می‌کنند، گاهی پای نوار نقاله توزیع غذا، گاهی واکس زدن کفش، گاهی جابه‌جایی بار، خلاصه هر جایی که کار باشد.

خادم که باشی دنبال بهانه‌ای هستی که خدمت کنی، هر جا که کاری باشد دستی می‌رسانی، فقط به یک امید: آقا ببیند! آقا بپسندد!

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x