حومه رفسنجان

مساعده شرکت تعاونی پسته رفسنجان به اعضا/ درآمدهای ارزی در راه

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان خبرهای جدیدی را به کشاورزان رفسنجانی در مجمع عمومی شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان داد که مهم‌ترین آن پرداخت مساعده به اعضا از هفته آینده بود.
محسن هاشمیان شنبه‌شب 11 شهریورماه در جلسه مجمع عمومی شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان اظهار کرد: به‌عنوان خدمتگذار شما از هیچ کوششی برای کشاورزان دریغ نمی‌کنیم. تا جایی که توان داشتیم راجع به چند موضوع بسیار مهم کشاورزان با مسئولان رده بالای کشور پیگیری انجام دادیم.
کد خبر: 5197
مساعده شرکت تعاونی پسته رفسنجان به اعضا/ درآمدهای ارزی در راه

مساعده شرکت تعاونی پسته رفسنجان به اعضا/ درآمدهای ارزی در راه

وی افزود: در خصوص مسئله بحران آب نامه‌های متعددی به دفتر مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، وزرا، کمیسیون‌های مجلس بویژه کمیسیون کشاورزی نوشتیم و خطرات کم‌آبی را متذکر شدیم و به نتایج مطلوبی هم می‌رسیم و دولت هم قول داده در این زمینه همکاری لازم را انجام بدهد.

وی ادامه داد: گزارشی هم در خصوص انتقال آب توسط اساتید دانشگاه، انجمن اقتصاد کشاورزی ایران، وزارت نیرو، دانشگاه صنعتی شریف و … تهیه شده و نتیجه این گزارش‌ها این بوده که دولت 90 درصد سرمایه‌گذاری در زمینه آب را بلاعوض انجام داده و 10 درصد توسط کشاورز در بازه زمانی 10 تا 15 ساله انجام شود تا کشت کنونی در منطقه را حفظ کند و پس از آن به مسئله توسعه فکر کنیم.

هاشمیان عنوان کرد: در خصوص مسئله سرمازدگی با معاونت علمی ریاست جمهوری جلساتی داشتیم که پیشنهاداتی به ما دادند. خودمان نیز پیشقدم شدیم و دستگاهی ساخته شد که این دستگاه می‌تواند با اتصال به تراکتور در زمان فصل سرما از راکد شدن هوا در باغات خودداری کند.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان به موضوع حذف ارز نیمایی اشاره و بیان کرد: در خصوص حذف ارز نیمایی از صادرات پسته جلسه‌ای با رئیس کل بانک مرکزی داشتم و موضوع را برای ایشان متذکر شدم که محصولات کشاورزی با محصولات پتروشیمی و معدنی متفاوت است چرا که کشاورز باید تمام نهاده‌های مورد نظر خود را از بازار آزاد تهیه کند اما منابع معدن و پتروشیمی دولت است. در این رابطه با مدیرعامل اتاق تعاون نامه نوشتیم و در جلسه‌ای در وزارت امور خارجه نیز این موضوع را دنبال کردیم تا اتفاقی به نفع کشاورزان نه‌تنها پسته‌کار بلکه برای تمام محصولات کشاورزی رقم بخورد.

وی به انعقاد قرارداد با برخی شرکت‌های مهم اشاره کرد و افزود: در دو سال گذشته محصول پسته نبود و کشاورزان در مضیقه بودند. شرکت تعاونی پسته آن‌قدر که در این خصوص به مسئولان نامه‌نگاری کرد فکر نمی‌کنیم ارگان دیگری از کشاورزان حمایت کرده باشد. هم مسئله سرمازدگی و هم مسائل دیگر.

هاشمیان با بیان این‌که بازار را رها تکرده و بازار را ارزیابی می کنیم و هفته آینده چندین قرارداد به امضا خواهیم رساند،گفت: پس از ایام اربعین، مساعده‌ای به کسانی که قبلاً به شرکت تعاونی پسته داده‌اند و افرادی شناخته شده هستند در نظر گرفتیم و کشاورز نیز متعهد شود که پسته خود را به شرکت تحویل دهد. تعاونی نوع پسته‌ای که نیاز دارد، اعلام خواهد کرد و این پسته با استانداردهای اداره استاندارد باید وارد شرکت شود و نمونه پسته‌ها در آزمایشگاه آزمایش و پس از آن بر اساس نرخ روز بازار قیمت‌گذاری خواهد شد و پول آن نیز نقد داده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان توضیح داد: هر مقدار پسته‌ای که از کشاورزان تحویل بگیریم با پول نقد خریداری خواهیم کرد و از هفته آینده نیز مساعده به کشاورزان شناخته شده و مشتریان شرکت تعلق خواهد گرفت. شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته نمی‌تواند متضرر شود. اجازه نمی‌دهد از محل ارز حاصل از صادرات کالا بیاوریم یا اگر کالایی وارد کردیم کالایی باشد که سودآور باشد. تیمی مشخص شده تا در این زمینه پارتی‌بازی نشود و به کشاورزان واقعی این مساعده تعلق بگیرد.

وی تصریح کرد: همین‌که شرکت تعاونی پسته در کنار کشاورزان است قطعاً در بازار و قیمت‌ها تاثیر خواهد گذاشت و مردم امیدوار می‌شوند. به دولت امیدوار هستیم اما خود کشاورزان باید بازار را مدیریت کنند و اجازه ندهند برخی دلالان که به‌دنبال سودهای کلان خود هستند بازار پسته را خراب کنند.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان یادآور شد: خرید وانت و تراکتور را نیز برای کشاورزان را دنبال می‌کنیم گونی، سموم، کود و … برای کشاورزان در شرکت وجود دارد.

هاشمیان تأکید کرد: با بودجه‌ای که داریم با برخی کشورها صحبت کردیم که درآمدهای ارزی داشته باشیم و محل آن هزینه‌ها را تأمین کنیم و کارهای بزرگتری انجام دهیم. اما نیاز به حمایت شما داریم. این حرف‌ها، سخنان جدیدی است.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان با بیان این‌که شرکت تعاونی پسته یکی از مهمترین آزمایشگاه‌های مرجع کشور را در اختیار دارد، تصریح کرد: نه تنها بدهی نداریم که حدود 200 تا 300 میلیارد تومان از دولت طلبکار هستیم و وکیل شرکت این موضوع را دنبال می‌کند. مالیات شرکت به‌روز است و شرکت به خوبی کار خود را پیش می‌برد.

به گفته وی، پرداختی‌های شرکت پسته از این به بعد در بانک رسالت خواهد بود و اعضایی که تا سقف 300 میلیون تومان نیاز داشته باشند شرکت تعاونی آنان را به بانک رسالت معرفی کرده و با بهره 2 تا 2.5 درصد وام پرداخت شود با این شرط این عضو، پسته خود را به شرکت تحویل دهد.

هاشمیان اضافه کرد: دارایی‌های این شرکت بالای چندین هزار میلیارد تومان است و ما آمادگی کامل برای دفاع از حقوق کشاورزان را داریم. اگر باغات پسته رفسنجان خشک شود این محل به منبع ریزگردها تبدیل خواهد شد و خطر بزرگی کشور را تهدید می‌کند.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی تولید کنندگان پسته رفسنجان نیز در این مجمع گزارشی از عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد که بر این اساس کلیه بدهی به بانک‌ها و اعضای شرکت تسویه شده و هم اکنون شرکت بدهی ندارد.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x