حومه رفسنجان

جوان دچار مشکل بیکاری و اقتصادی از فرزنددار شدن هراس دارد

رئیس اداره آموزش‌های مداوم دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان این‌که در سال‌های اخیر متاسفانه روند باروری در کشور رشد نزولی داشته است، گفت: اگر جوان ما دچار مشکل بیکاری و اقتصادی باشد از اینکه فرزنددار شود می‌ترسد و لازم اسیت کارهای انجام دهیم تا به شکوفایی اقتصادی ادامه دهیم.
به‌گزارش حومه رفسنجان، دکتر حسن خدادادی در سخنرانی پیش‌از خطبه‌های نماز جمعه رفسنجان به‌مناسبت هفته ملی جمعیت، اظهار کرد: یکی از مسائل و دغدغه‌های فعلی مسئولان کشور بحث جوانی جمعیت است، یعنی جمعیت کشور رو به پیری می‌رود و مشکل‌ساز شده است. بنابراین این بحث مهمی است. ضمن این‌که جمعیت جوان از عوامل مهم اقتدار و پایه‌های اصلی قدرت و رشد جامعه می‌باشد لذا توسعه همه‌جانبه نیاز جدی به توسعه و ارتقاء سرمایه انسانی دارد یعنی افزایش جوانان کشور.
کد خبر: 3715
جوان دچار مشکل بیکاری و اقتصادی از فرزنددار شدن هراس دارد

جوان دچار مشکل بیکاری و اقتصادی از فرزنددار شدن هراس دارد

وی با اشاره به این‌که کشور ما از سال‌ها پیش از جمعیت جوان برخوردار بوده و لازم است همچنان این ثروت حفظ شود، افزود: در سال‌های اخیر متاسفانه روند باروری در کشور رشد نزولی داشته است به نحوی که پیش‌بینی می‌شود در دوره 20 ساله جمعیت سالمند کشور با روند فعلی دوبرابر شود در حالی که در کشورهای دیگر این رخداد 100 ساله است.

وی بیان کرد: جمعیت کشور به 85 میلیون رسیده که نشان از افزایش امید به زندگی است و این عدد به 75 سال رسیده است، متأسفانه رشد باروری به عدد 6 دهم درصد رسیده است. اگر هر زوج تنها دو فرزند داشته باشند این رشد تقریباً صفر است. اما اگر فرزندان بیشتری داشته باشند این عد بیشتر و هر چه تعداد فرزندان کمتر شود این عدد نیز کاهش می‌یابد.

رئیس اداره آموزش‌های مداوم دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان شیب نزولی جمعیت را برای کشور مناسب ندانست و گفت: در برهه 30 ساله به‌نام «پنجره فرصت» وقت داریم که روند شیب نزولی جمعیت را تغییر دهیم، وگرنه مسیر نامناسبی را به دنبال خواهیم داشت.

خدادادی تأکید کرد: استفاده از مدیریت صحیح با استفاده از امکانات بالقوه جمعیتی و فعالان اقتصادی، برنامه‌ریزی‌های اقتصادی شامل کارآفرینی، اشتغال‌زایی می‌تواند جمعیت جوان و مولد را به فرزندآوری ترغیب کند چرا که اگر جوان ما دچار مشکل بیکاری و اقتصادی باشد از اینکه فرزنددار شود می‌ترسد و لازم اسیت کارهای انجام دهیم تا به شکوفایی اقتصادی ادامه دهیم.

رئیس اداره آموزش‌های مداوم دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب بر جوانی جمعیت، تصریح کرد: این مسئله قابل حل است در صورتی که مردم و مسئولین با هم بخواهند، مجلس هم این موضوع را در دستور کار قرار داده است و کمیسیون ویژه حمایت از خانواده را تشکیل و ارائه فعالیتهایی با طرحی با 73 ماده با رویکرد مانع‌زدایی از جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ارئه دادند که این طرح در مجلس تصویب و در 24 آبان 1400 توسط رئیس جمهور به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: در این راستا، وزارت بهداشت نیز قرار گاه جوانی جمعیت را راه‌اندازی کرد و همه دانشگاه‌های علوم پزشکی در این قرارگاه تشریک مساعی می‌کنند و همه تلاش خود را برای پیشگیری از معضل پیری جمعیت انجام می‌دهیم.

وی با بیان این‌که یکی از مهمترین موضوعات مربوط به رفتارشناسی خانواده‌ها، پایین آوردن نرخ فرزندآوری است، یادآور شد: در جوامع دینی و مذهبی این موضوع که فرزندآوری به کمتر از حد جمعیت برسد مذموم شمرده شده و در قرآن کریم نیز تعبیرات پسندیده ای برای فرزند و فرزندآوری آورده شده است.

خدادادی در پایان گفت: نیاز به تحرک همه‌جانبه مردمی و جهادی داریم همانطور که شما مردم در همه عرصه‌ها مدیریت کردید در این زمینه هم فعال برخورد کنید، به فرزندان خود نیز کمک کنید تا نسبت به این قضیه بی‌تفاوت نباشند. با این‌که فرزندآوری کم شده اما توان افزایش فرزندآوری را داریم و باید با فرزندآوری به جوانی جمعیت کمک کنیم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x